Storytelling heeft een boodschap, een conflict, personages en een plot. Maar ook een plaats, want zonder plaats is er geen verhaal. Dat geldt ook voor jouw bedrijfsverhaal.
Een artdirector die ik laatst tegenkwam, zei me: ‘Wil je echt werken vanuit je hart en jouw verhaal vertellen, dan hoor daar een plek bij die bij jou past. Zonder dat ben je volstrekt ongeloofwaardig.’
Ik vond het nogal een statement, maar kan me er wel in vinden. Ondernemen vanuit jouw hart, zijn wie je bent, is het geheim van succesvol ondernemen. Personal branding, corporate identity, allemaal termen die het belang onderstrepen van werken vanuit jouw persoonlijkheid en kracht. Wie doet waar hij goed in is en de passie voor zijn vak weet over te dragen, heeft meer succes.
Exclusieve coach
Volgens de artdirector hoort daar dus een passende entourage bij. Hij gaf me het voorbeeld van zijn coach die geen eigen kantoor heeft, maar een ruimte huurt bij een exclusieve businessclub en hem daar ontving. ‘Ik was meteen onder de indruk, ze gaf een chique visitekaartje af. Ook voor haarzelf was het inspirerend. De ruimte bepaalde haar professionele houding en voorkomen, dat is erg belangrijk in het contact met klanten. Dat werkte zelfs door aan de telefoon en als ze zich voorbereidde op gesprekken.’
Internal branding
Er zijn meer voorbeelden van ondernemers die werken in een omgeving die niet direct noodzakelijk is voor hun bedrijfsvoering (zoals bij een boer, fabrikant of winkelier wel het geval is), maar die wel goed past bij hun identiteit en hen daardoor inspireert.
Evelien Matthijssen heeft een B&B en blogt over besparing en duurzaam leven. Ze geeft tips die ze eerst zelf heeft getest. Man, wat leven zij, haar man en twee kinderen milieubewust! Geen verkwisting in energie, water en voedsel, weinig afval en geen koelkast of vriezer. En toch niet afzien, vinden ze. In hun huis in de Belgische Ardennen kunnen gasten blijven slapen en ervaren hoe de duurzame tips van Evelien uitpakken.
Of neem TerraCycle, een bedrijf dat verpakking en ander afvalmateriaal geryclet. De medewerkers werken te midden van oude petflessen en platen, die zijn omgevormd tot kunstzinnige gebruiksvoorwerpen. De omgeving is onderdeel van de corporate storytelling, je ziet meteen waar TerraCycle voor staat.
Een ander mooi voorbeeld is Rever. Dit bedrijf richt niet alleen andere bedrijven in, alle werkplekken en vergaderruimten in de kale loods waarin het bedrijf is gehuisvest, zijn omgetoverd tot voorbeelden van hoe ze dat doen. Elk ruimte is anders, een romantische of ecologisch werkcabine, bruine kroeg en zelfs speelplek voor de kinderen als hun ouders eens geen opvang hebben! Tijdens de rondleiding viel ik van de ene verbazing in de andere. Een voor medewerkers inspirerende vorm van internal branding. Het is een indrukwekkende omgeving die nieuwe klanten meteen over de streep trekt.
Workplace branding
Internal branding of workplace branding is eigenlijk een must. Je identiteit wordt zichtbaar. En je verhaal completer en geloofwaardiger, voor jezelf en voor je klant. Over al die zzp-ers die vanuit huis werken, zei de art-director: ‘Die worden natuurlijk helemaal niet serieus genomen.’ Dat betwijfel ik (en anderen met mij). Maar dat je met een omgeving die uitstraalt wat jij doet jezelf en anderen kunt overtuigen, dat geloof ik meteen. De art-director raadde me aan om als schrijver en contentcreator over mvo, natuur en duurzaamheid mijn werkplek te maken in een groene omgeving. Een plek waar ik ook met kinderen kan buitenspelen (iets wat ik heel regelmatig doe). Ik denk dat ik mijn kantoor maar eens naar het bos verplaats…
Wat vind jij, klopt het? Heb je een werkplek of vestigingsplaats nodig in de sfeer van jouw verhaal? Is wat jij biedt zonder zo’n plek gebakken lucht? Of heb je leuke voorbeelden van werkplekken met een identiteit? Laat het me hieronder weten!
Jouw werkplek omtoveren kan ik niet, maar toveren met woorden kan ik wel! Wil je mij jouw klanten laten uitleggen wat de kracht van je bedrijf is? Neem dan contact met me op!
Comments (0)